Serviceflats Paepenbergh

Op 26 januari 2012

De bouwvakkers van de serviceflats van het OCMW hebben de afgelopen maanden niet stilgezeten. Er is heel wat stof opgewaaid en het gebouw gaat zienderogen vooruit. De oplevering van het gebouw, gepland voor midden februari 2012 komt stilaan in zicht. Naarstig worden de kitchenettes afgewerkt, de laatste verflagen aangebracht en waar nodig de nodige retouches uitgevoerd.

De raad voor maatschappelijk welzijn heeft op 16 januari 2012 de dagprijs vastgesteld op 27,50 euro. Hiermee neemt het OCMW een zeer concurrentiële positie in tegenover gelijkaardige projecten in de regio.

Voor de naamgeving werd een wedstrijd georganiseerd en kwam de Heemkundige Kring, met als voorzitter Jan Asselman, als laureaat naar voor met de naam ‘Paepenbergh’… welke natuurlijk niet toevallig is gekozen.

De serviceflats, binnenkort door het Vlaams Ministerie omgedoopt tot “assistentiewoningen”, betekenen een significante uitbreiding van de hulp– en dienstverlening aan de oudere bevolking van onze gemeente, een realisatie waar zowel het gemeentebestuur als het OCMW terecht fier over zijn.

De serviceflats staan open voor personen vanaf 65 jaar die nog beschikken over een zekere vorm van zelfredzaamheid maar veiligheid, ondersteuning en sociaal contact weten te appreciëren. De flats staan open voor zowel echtparen als alleenstaanden. Personen die in Liedekerke wonen of gewoond hebben, krijgen voorrang.

De serviceflats zijn gelegen in het centrum van Liedekerke. Het gebouw bevindt zich op wandelafstand van het gemeentehuis, het sociaal huis, het vrijetijdshuis en tal van winkels. Het complex bestaat uit een kelderverdieping, gelijkvloerse verdieping en twee bovenverdiepingen. Er is tevens een ondergrondse parkeergarage voor 21 wagens aanwezig. Elke bewoner kan beschikken over een persoonlijke bergruimte in de kelder. Op de gelijkvloerse verdieping bevindt zich ook een wasserette.

Zowel veiligheid als comfort staan centraal in de flats. Elke flat heeft een bewoonbare oppervlakte van circa 55 m². De indeling en de opbouw van de flats werd zorgvuldig uitgekiend. Zo werd bijvoorbeeld veel aandacht besteed aan het ontwerp van de uiterst veilige badkamers in één geheel, met op de meest strategische plaatsen handgrepen. De flats zijn voorzien van een systeem voor noodoproepen, welke de bewoner garanderen dat een noodoproep 24uur op 24uur beantwoord wordt.

Het subtiele spel van zachte en warme kleuren en de ruime inkomhal bezorgen de bewoner of bezoeker meteen een ongeëvenaard rustgevend thuisgevoel. Domotica in de flats ondersteunen de bewoner in de dagelijkse activiteiten. Uniek in het concept is dat elke flat beschikt over een eigen buitenterras met mooi zicht op de omgeving.

Sociale contacten leggen wordt makkelijker in de cafetaria waar men gezellig kan samenzitten met medebewoners of familie. Bewoners kunnen naar eigen wens deelnemen aan de ontspannende en leerzame activiteiten die er worden georganiseerd. Op verschillende plaatsen in het gebouw zullen er knusse zithoeken ingericht worden.

De wachtlijst wacht ook op u!

De inschrijvingen voor de flats lopen volop. Om uw reservatie definitief te bevestigen, dient u een schriftelijke opnameovereenkomst te ondertekenen. Zodra alle plaatsen gereserveerd zijn, opent het OCMW een wachtlijst.

Voor vragen en/of inschrijvingen kan u terecht in het sociaal huis, Opperstraat 33 te Liedekerke.

Tel. 053 64 55 51 of 053 64 55 58

serviceflats [at] liedekerke.be ()