Goede Geburen voorbode van een fusie?

Op 28 augustus 2017, over deze onderwerpen: Afdelingsnieuws, Financiën

In de aanloop naar het volksfeest Goede Geburen doken de fusiegeruchten tussen Liedekerke en Affligem opnieuw op. De voorbije maanden legden de meerderheidspartijen van een aantal aangrenzende gemeenten (lees Affligem, Ternat en Roosdaal) deze vraag in besloten kring op tafel.

Waarom nu, een jaar voor de gemeenteraadsverkiezingen?

De Vlaamse Regering neemt 500 euro schuld per inwoner over van elke gemeente die voor het einde van dit jaar beslist te fuseren. Voor Liedekerke een goede zaak?

Uit de cijfers die de Vlaamse studiedienst begin dit jaar publiceerde, kan N-VA Liedekerke enkel besluiten dat Liedekerke het aanbod van de Vlaamse Regering ernstig moet overwegen. Uit die cijfers blijkt namelijk dat Liedekerke de zwakste financiële partner is en dat de huidige meerderheid de gemeente dwingt om boven haar stand te leven.

Fusie nodig om uitdagingen aan te kunnen

De coalities in Affligem en Roosdaal zijn daarom vermoedelijk geen vragende partij voor een fusie. De bonus van 500 euro per hoofd zou vrijwel totaal worden opgesoupeerd door de hoge schuldenlast van Liedekerke. Met een mogelijke fusie in het vooruitzicht zien zij zich genoodzaakt om vlak voor de verkiezingen hun belastingen te laten stijgen.

Daarnaast importeren zij ongewild ook nog de demografische en sociale problemen van onze gemeente. Liedekerke werd nog sneller en nog meer geconfronteerd met de nadelen van de grootstad Brussel. Volgens N-VA Liedekerke kunnen al die uitdagingen niet meer opgelost worden binnen de grenzen van één gemeente met 12 119 inwoners.

Geen speeddate zonder inspraak

De kans is ook groot dat de volgende Vlaamse Regering na 2018 de fusies verplicht opneemt in haar regeerakkoord. Daarom vindt N-VA Liedekerke dat het hoogtijd is dat alle inwoners via een gemeentelijk referendum inspraak krijgen en correcte informatie krijgen via het gemeentelijk infoblad. De beslissing mag niet louter door een handvol politici worden genomen, en ook niet alleen op basis van emotie of persoonlijke voorkeur, maar door álle opties en cijfers naast elkaar te leggen.