N-VA Liedekerke stelt steunmaatregelen voor Liedekerkse verenigingen en handelaars voor

Op 22 april 2020

De N-VA-gemeenteraadsfractie van Liedekerke dient op de gemeenteraad van aanstaande donderdag bij monde van Kim Van Muylem een voorstel tot het instellen van gemeentelijke maatregelen ter ondersteuning van bedrijven getroffen door de corona-crisis.

Het Coronavirus heeft Vlaanderen en meer bepaald Liedekerke bereikt in alle hevigheid. Intussen werd het federale rampenplan afgekondigd. Sinds 14 maart 2020 zijn daardoor alle indoor-evenementen verplicht afgelast, zijn de meeste handelszaken gesloten en blijven alle restaurants en cafés verplicht dicht. Daarna zijn alle lessen ook opgeschort. De maatregelen gelden tot ten vroegste 3 mei.

Alle maatregelen worden genomen in het belang van onze nationale gezondheidszorg, maar hebben een enorme impact op onze economie en het dagelijkse leven. De federale en Vlaamse regering hebben al enkele begeleidende maatregelen genomen die de negatieve gevolgen moeten beperken.

De Vlaamse Regering heeft meteen na de afkondiging van het rampenplan al heel wat stappen gezet om de meest negatieve gevolgen op te vangen voor de handelaars en bedrijven.

Zo komt er een forfaitair bedrag van 4.000 euro voor cafés en restaurants die helemaal moeten sluiten, maar ook een bijdrage van 2.000 euro voor winkels die in het weekend dicht moeten blijven. Ook komt er een steunfonds van 5 miljoen euro voor jeugd en sociaal toerisme.

Ook in onze gemeente ondergaan de mensen maar ook bedrijven en verenigingen de gevolgen

van de coronacrisis. Gezien de grote inspanning die van iedereen worden gevraagd om het virus in te dijken, moet ook iedereen die de gevolgen van de genomen maatregelen draagt, evenzeer kunnen rekenen op de solidariteit van onze gemeenschap.

N-VA Liedekerke stelt daarom een aantal bijkomende economische en sociale maatregelen voor die het gemeentebestuur kan nemen om de impact van corona voor ondernemingen en verenigingen in onze mooie gemeente draaglijker te maken.

Steunmaatregelen voor verenigingen

Kosteloos annuleren van gemeentelijke infrastructuur

Onze gemeente verhuurt zalen aan lokale verenigingen en sportclubs voor allerhande evenementen en sportbeoefening. Deze organisaties kunnen nu, in het belang van de nationale gezondheid niet meer doorgaan.

N-VA Liedekerke is verheugd dat onze gemeente de huurprijs van deze evenementen of sportbeoefeningen niet zal aanrekenen of terugbetalen aan de getroffen verenigingen voor evenementen en sportbeoefeningen die plaats vinden tijdens de duur van de coronamaatregelen.

Steunmaatregelen voor handelszaken en horeca

Bijkomende steunpremie (horecazaken)

Bovenop de premie van de Vlaamse overheid van 4.000 euro kan onze gemeente de getroffen horecazaken nog een extra premie toekennen om de opgelopen schade te compenseren.

N-VA Liedekerke stelt een extra tegemoetkoming voor van 500 euro voor de ondernemers die de Vlaamse Coronahinderpremie krijgen.

Opschorten belastingen

Om de getroffen ondernemers wat financiële ademruimte te geven, stelt N-VA Liedekerke voor dat onze gemeente handelszaken vrijstelt van een of meerdere belastingen die ze int. Dat kan de algemene bedrijfsbelasting zijn, maar evengoed de standgelden voor onze marktkramers.

Kosteloze verspreiding van reclamedrukwerk

Door de Corona-crisis is er een verschuiving van aankopen bij lokale handelaars naar aankopen op het internet. Om onze handelaars te ondersteunen bij het terugwinnen van klanten, stellen wij voor om 6 bedelingen van reclamedrukwerk vrij te stellen van belasting.

Daarom stelt N-VA Liedekerke voor de Kohierbelasting verspreiding reclamedrukwerk als volgt te wijzigen :

Artikel 3

§1. Er is een vrijstelling van belasting:

5°  Er wordt een vrijstelling gegeven voor de eerste 6 bedelingen in het kalenderjaar 2021.

Handelaars- en Horecabon

N-VA Liedekerke stelt voor dat onze inwoners een bon ontvangen die ze na afloop van de crisis kunnen gebruiken bij elke handels- en horecazaak in onze gemeente. Op deze manier worden de inwoners aangezet om lokaal te kopen. Een duwtje in de rug van een zeer zwaar getroffen sector.

Wijzigingen toestaan in de openingsuren en de sluitingsdagen

Nu veel handelszaken en horeca gesloten zijn, stelt N-VA Liedekerke voor dat we onze winkeliers en horeca-zaken de gelegenheid geven om tijdelijk hun sluitingsdag te verplaatsen. Zo kunnen zij, na de crisis, bij bijvoorbeeld goede weersomstandigheden, hun sluitingsdag verplaatsen.

Dat kunnen we bijvoorbeeld combineren met het verlaten van het sluitingsuur, bijvoorbeeld voor handelszaken naar 20 uur ’s avonds.

Naast het positieve effect voor de omzet van de handelaars kan de grotere spreiding van klanten zeker geen kwaad.