Vlaamse Regering investeert in Liedekerks bedrijf

Op 13 november 2017, over deze onderwerpen: Economie, Economie & bedrijfsleven, Economie & ondernemen, Economie & Werk

Op voorstel van Vlaams minister voor Werk, Economie, Innovatie en Sport, Philippe Muyters (N-VA) kent de Vlaamse Regering 924.376 euro transformatiesteun toe aan het Liedekerks bedrijf Segers & Balcaen. Kasper Daem, voorzitter van N-VA Liedekerke, reageert tevreden.

In de jaren 50 startte Segers & Balcaen als pionier met artisanaal geproduceerde cellofaan. Het product wordt gebruikt voor onder andere de verpakking van voedsel en textiel. In de jaren '90 groeit het bedrijf uit tot een van de leidende producenten van flexibele verpakkingen in Europa. Op dit moment produceert het bedrijf verpakkingsmateriaal voor zowel de voedings- als de non-voedingssector. Naast Liedekerke, kent het bedrijf ook een vestiging in Diest.

Transformatie

De verkoop van cellofaan is de laatste jaren sterk gedaald omwille van goedkopere en duurzamere alternatieven die werden ontwikkeld. Segers & Balcaen investeerde daarom de voorbije jaren succesvol in verscheidene onderzoeken om de haalbaarheid uit te testen om gerecycleerde grondstoffen in krimpfolies en verzendzakken aan te brengen. Het nieuwe productieproces is echter niet mogelijk met het bestaande machinepark.

De voorzitter van N-VA Liedekerke, Kasper Daem, is blij met de investeringen van de Vlaamse Regering: "Zelf investeert Segers & Balcaen 15 miljoen euro in de aankoop van nieuwe computer gestuurde machines. Daarnaast diende het bedrijf ook een succesvol dossier in bij de Vlaamse Regering voor transformatiesteun. De toegekende steun zal onder andere de implementatie van een nieuwe organisatiecultuur mogelijk maken. Het laat ook toe te investeren in een grondige herscholing van het bestaande personeel." Er komen onder andere opleidingen om de interne afvalstromen in de recyclagelijn te brengen. De nieuwe machines laten niet alleen toe om op een innovatieve manier gerecycleerde grondstoffen te gebruiken, maar het productieproces zal aanzienlijk korter zijn. "Bovenal zijn we vooral tevreden met de 10 extra voltijdse medewerkers die het bedrijf zal tewerkstellen. Extra werkgelegenheid voor de gemeente is altijd positief," besluit Kasper Daem.

Innovatie

Gelijktijdig wordt er ook een innovatieproject opgestart bij het Liedekerks bedrijf. Via een samenwerking met bio-grondstofproducenten en universiteiten zal er een onderzoeksproject worden opgestart naar
de ontwikkeling van biologisch afbreekbaar plastic. Met deze twee projecten wil Segers & Balcaen de omslag maken naar een duurzame productie volgens de principe van de circulaire economie en gaat het voor een volledige vergroening van het bedrijf.

Het is overigens niet de eerste keer dat minister Muyters geld vrijmaakt voor Liedekerke. Eerder dit jaar stelde hij als minister van Sport 107.388 euro ter beschikking voor het zwembad Heuvelkouter.