Programma

N-VA Liedekerke wil een sterk lokaal bestuur, met de nodige bevoegdheden om beleid te voeren dicht bij de burger. Onze blik is op de wereld gericht, maar onze wortels liggen in uw straat, wijk, dorp. Elk met hun eigen verhaal, unieke karakter en typische troeven. Hier delen wij lief en leed met elkaar.

Dit vrije Vlaanderen is onze thuis.

Een vrij Vlaanderen veronderstelt veiligheid

Zonder veiligheid is er geen rechtsstaat en zonder rechtsstaat is er geen vrijheid. De lokale besturen moeten de middelen krijgen om criminaliteit tegen te gaan en meer veiligheid te creëren. Wij willen paal en perk stellen aan de straffeloosheid door een veiligheidscultuur met een rechtvaardig lik-op-stukbeleid.

Tegelijk versterken wij het rechtvaardigheidsgevoel. De laatste decennia is ons burgerschap aangetast. Sommigen willen de grenzen laten vervagen en wijzen nieuwkomers wel op hun rechten, maar vergeten dat daar plichten bij horen.

Nieuwkomers worden niet spontaan burgers die de seculiere rechtsstaat en de daarbij horende rechten en plichten respecteren. Wij zetten in op een Vlaams burgerschap, waarbij we nieuwe inwoners integreren in onze gemeente.

Democratie steunt ook op verantwoordelijkheid. Wij willen een verantwoordelijk, slank, doelgericht bestuur op gemeentelijk vlak. De integratie van OCMW en gemeente is daar een mooi voorbeeld van.

Verantwoordelijkheid nemen, is ook ondernemen. Lokale bedrijven zijn de basis van onze welvaart en moeten alle kansen krijgen. Maar het is ook zorgen voor elkaar. Armoede bestrijd je niet door geld uit te delen, maar door mensen aan een job te helpen. Wij geloven in zelfontplooiing en niet in het mensen afhankelijk maken van de staat.

N-VA Liedekerke wil bouwen aan een toekomst voor Liedekerke op maat van de inwoners.

Ons volledige programma kan u als bijlage vinden.