N-VA Liedekerke dient klacht in tegen samenstelling Gecoro

Op 29 september 2019, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Inspraak & Participatie, Openbaarheid van Bestuur

N-VA Liedekerke legt klacht neer bij het Agentschap voor Binnenlands bestuur tegen de beslissing van de gemeenteraad inzake de samenstelling van de GECORO.

De gemeentelijke commissie ruimtelijke ordening (GECORO) is een wettelijk adviesorgaan dat adviseert bij het opmaken van een ruimtelijk structuurplan en de ontwikkeling van concrete uitvoeringsplannen. Verder verstrekt ze advies over stedenbouwkundige verordeningen, bezwaarschriften en vergunningsaanvragen. Een zeer belangrijk adviesorgaan aldus voor onze gemeente Liedekerke, waar grote bouwprojecten als paddestoelen uit de grond schieten!

De samenstelling van dit adviesorgaan heeft reeds voor heel wat commotie gezorgd. Het voorstel tot samenstelling werd ingeleid op de gemeenteraad van mei 2019. N-VA fractieleider  Berdien Van Den Abeele gaf toen te kennen dat het voorstel in strijd was met de genderpariteit en dus geen rechtsgeldig advies kon leveren. Een groot deel van de leden was bovendien of personeelslid van de gemeente of bestuurslid van één van de drie coalitiepartijen. Hierop stelde de gemeenteraad het agendapunt uit.

Op de gemeenteraad van september 2019 lag een nieuw voorstel voor. Hoewel de genderpariteit deze keer wel gerespecteerd werd, bleken er nog steeds 8 (plaatsvervangende) kandidaten of (gewezen) personeelsleden van de gemeenteraad te zijn of bestuurslid van een meerderheidspartij. Van de 3 nieuwe kandidaten die zich hadden gemeld, haalde er geen enkele een vast zitje in de GECORO. Deze beschikten echter allen over meer dan voldoende expertise in de sector van de ruimtelijke ordening én zijn op geen enkele manier gebonden zijn aan de werking van gemeente.

N-VA Liedekerke verzette zich dan ook ten stelligste tegen de goedkeuring van de nieuwe samenstelling.

“Deze nieuwe samenstelling getuigt dus wederom niet van enige burgerparticipatie. Waar het gemeentebestuur de kans kreeg om drie onafhankelijke inwoners van Liedekerke te laten zetelen in dit belangrijke adviesorgaan, weert het deze kandidaturen zonder geldige motivatie.”, aldus Van Den Abeele.

N-VA Liedekerke meent bovendien dat de bevoegde schepen van ruimtelijke ordening, dhr. Dirk Lodewijk (sp.a), zijn boekje ver te buiten ging door te zeggen op de gemeenteraad dat “hij die kandidaten persoonlijk kent omdat deze mensen ook zo nu en dan eens bij hem over de vloer komen in het kader van zijn andere professionele hoedanigheid van bediende bij het ABVV”.

Vooreerst is de schepen in zijn hoedanigheid van bediende bij het ABVV gebonden aan een beroepsgeheim en vervolgens doet dergelijke uitspraak vermoeden dat de kandidaturen geweerd werden omdat deze personen mogelijks bijstand nodig gehad hebben van hun vakbond.

N-VA Liedekerke vecht de beslissing nu aan bij het Agentschap voor Binnenlands bestuur wegens o.a. onvoldoende motivatie en belangenvermenging. Ruimtelijke ordening is een gevoelig beleidsdomein voor belangenvermenging. Door de opmaak van plannen worden gronden immers meer of minder waard. Er zijn dan ook meestal grote sommen geld mee gemoeid. Daarom wil N-VA Liedekerke sluitende garanties dat de GECORO correct is samengesteld.

De inhoud van de klacht kan in bijlage geconsulteerd worden.