Sociale correcties op de retributies voor huishoudelijk afval – hebt u recht ?

Op 9 augustus 2022, over deze onderwerpen: Leefmilieu

In juni 2021 voerde ILVA ook in Liedekerke ‘DifTar’ (gedifferentieerd tarief voor afvalverwerking), wat wil zeggen dat de prijs voor huisvuilophaling afhangt van het soort en het gewicht afval. De kostprijs (retributie) voor de ophaling van huishoudelijk afval werd op de gemeenteraad van 17 december 2020 goedgekeurd. Hoewel de N-VA fractie het principe ‘de vervuiler betaalt’ volledig steunt, onthield ze zich bij de stemming van dit retributiereglement wegens het ontbreken van sociale correcties. N-VA Liedekerke was oprecht bezorgd omdat voor bepaalde inwoners het gewicht van het restafval bijzonder hoog kan oplopen, bijvoorbeeld voor gezinnen met kleine kinderen of personen die lijden aan incontinentie.

Op de gemeenteraad van februari 2021 diende N-VA Liedekerke zelf een besluit in om sociale correcties toe te passen op het retributiereglement inzameling huishoudelijk afval. Verschillende categorieën rechthebbenden werden opgelijst met een voorstel voor subsidie. Het agendapunt werd evenwel “on hold”. Het was pas in de daaropvolgende maanden dat het gemeentebestuur enkele sociale correcties heeft goedgekeurd.

Hieronder wordt een overzicht gegeven van de sociale correcties. We lijsten deze graag op voor u, gezien de informatie op de gemeentelijke website zich in een doolhof bevindt. De bedragen en modaliteiten voor aanvraag en betaling zijn opgelijst in de tabel.

De luierpremie is een tegemoetkoming van het gemeentebestuur voor de ouders van kinderen die jonger zijn dan 2,5 jaar. Voor kinderen die op 1 januari van een kalenderjaar zijn ingeschreven en de leeftijd van 2,5 jaar niet bereikt hebben, wordt de premie per kalenderjaar uitbetaald. Deze luierpremie gaat evenwel pas in vanaf 1/1/2022; voor 2021 werd er geen sociale correctie doorgevoerd.

Luierpremie | Liedekerke

N-VA Liedekerke heeft als uitzonderingsbepaling in het reglement laten toevoegen dat wie financiële steun kinderarmoedebestrijding krijgt, geen recht heeft op de luierpremie.

De diftarpremie is een jaarlijkse tegemoetkoming van het OCMW voor incontinente personen en onbehandelbare zieke personen waarvan de verzorging abnormaal veel afvalmateriaal oplevert. De aanvraag dient jaarlijks en uiterlijk op 31 december van het lopend kalenderjaar ingediend te worden. In 2021 werd als overgangsmaatregel een gehalveerde premie voorzien.

N-VA Liedekerke heeft laten bepalen dat in geval van samenloop (incontinentie en onbehandelbare ziekte) alleen de hoogste premie wordt betaald. Cumulatie is niet mogelijk.

De financiële steun kinderarmoedebestrijding (luier- en melkpremie) is een tussenkomst die het OCMW verleent aan gezinnen met kinderen tot 3 jaar. Deze tussenkomst is bedoeld voor de aankoop van luiers en verzorgingsproducten voor baby's. De rechthebbende dient cliënt te zijn bij het OCMW en moet ofwel recht hebben op de verhoogde verzekeringstegemoetkoming ofwel zich in een situatie van armoede bevinden zoals blijkt uit sociaal onderzoek uitgevoerd door een maatschappelijk assistent van het OCMW. In maart dit jaar en naar aanleiding van de nakende invoering van DifTar werd het bedrag van deze tussenkomst onmiddellijk verhoogd van 70 naar 100 euro per kwartaal per rechthebbend kind (stijging met 43%).

Financiële steun kinderarmoede | Liedekerke

N-VA Liedekerke betreurt dat er geen eenvormigheid is in de uitbetaling van de sociale correcties, zo wordt de luierpremie op de ILVA-provisierekening van de rechthebbenden overgeschreven terwijl de diftarpremie op de persoonlijke rekening wordt uitbetaald.  De toelage moet toch aangewend worden om de afrekening van het restafval te betalen!

De categorie rechthebbenden die ècht in de kou blijven staan, zijn de onthaalouders en crèches.  Zij werden wel opgenomen in het (niet weerhouden) voorstel van N-VA Liedekerke. Wetende dat een baby ongeveer 25 kilo luier-afval per maand produceert, zien deze mensen hun afvalrekening enorm toenemen. Het gemeentebestuur besliste evenwel dat er geen financiële ruimte is om hiervoor een sociale correctie te voorzien. De rekening zal heel waarschijnlijk doorgeschoven worden naar de ouders.